در خاک یک دنیا حیات است.

تاب آوری خاک های کشاورزی

بطور کلی، سیل و فرسایش خاک از مخاطرات ناگواری است که هر ساله خسارات عظیم و جبران ناپذیری به محیط زیست طبیعی و خواص دست ساز انسان وارد می کند. با توجه به اهمیت بخش کشاورزی در اقتصاد کشور و همچنین تامین مواد غذایی برای افراد جامعه، برای پایداری کشاورزی باید بر تعداد منابع موجود در بخش کشاورزی و عوامل موثر بر آن تاکید ویژه شود. تصمیم گیری و تخصیص منابع اگرچه توجه به مقوله تاب آوری در بخش کشاورزی بسیار مهم است، اما مطالعات بسیار کمی در رابطه با بهبود تاب آوری در بخش کشاورزی در برابر سیل و کنترل فرسایش خاک وجود دارد. در عصر حاضر مشکلات بخش آب و خاک را باید در مدیریت مزرعه و ترویج آن در طی عصر گذشته و حال کندو کاو کرد.

بافت شهری و قومیتی
خاک های سالم پایه و اساس تولید ارگانیک را تشکیل می دهند. خاک های سالم ساختار خوبی دارند (شیب)، که به آنها اجازه می دهد رطوبت را جذب و نگه دارند، به خوبی زهکشی کنند، هوادهی کافی را حفظ کنند و سیستم های ریشه ای عمیق و سالم را پرورش دهند. چنین خاک هایی محصولات را از طریق دوره های خشک حفظ می کنند، به آب آبیاری کمتری نیاز دارند، و در هنگام باران های شدید، کمتر تحت فشار، رواناب و فرسایش قرار می گیرند.
سرویس حفاظت از منابع طبیعی (NRCS) چهار اصل راهنما را شناسایی کرده است که از خاک های سالم حمایت می کند: 1) به حداقل رساندن مزاحمت، 2) به حداکثر رساندن تنوع زیستی، 3) پوشاندن خاک، و 4) حفظ ریشه های زنده. این اصول پایه و اساس یک سیستم مزرعه انعطاف پذیر را فراهم می کند و در اینفوگرافیک بالا با جزئیات بیشتر توضیح داده شده است.
استانداردهای ملی ارگانیک USDA از تولیدکنندگان تایید شده می خواهد که تناوب زراعی، کشت پوششی، خاک ورزی، مدیریت مواد مغذی و سایر اقداماتی را که باعث بهبود و حفظ شرایط فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیکی خاک می شود، اجرا کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *