برنامه شناخت و مدیریت حاصلخیزی خاک و تغذیه گیاه

The Vicious Circle of Climate Challenges with Soil in 5 Continents Caused by Low Cognitive in the Process of Agricultural Revolutions in the World

https://doi.org/10.32388/OT971L.2
Seyyed Akbar Sadaty, PhD*
In Soil Resources Management – Physics and Soil Conservation, COPDSIRAN.
*Correspondence: Dr. Seyyed Akbar Sadaty, PhD In Soil Resources Management – Physics and Soil Conservation, Islamic Azad University, Iran.
Email: sadaty1460@gmail.com

چکیده
روند افزایش جمعیت شهری و روستایی و تاثیر رقابت خانوارها در تامین نیازهای اولیه زندگی باعث شده است که مصرف منابع مختلف به سرعت و به طور نابرابر در 5 قاره جهان رشد کند. در چنین فضای رقابتی، سیستم های خاک کشاورزی جهان با دریافت محصولات انقلاب های کشاورزی، اقلیم را از نظم جهانی خارج کرده اند. بنابراین هدف از این تحقیق راهبردی مدیریت نقایص شناختی در ایجاد ایمنی بیوشیمیایی و فیزیکوشیمیایی خاک در پایداری اقلیم است. به این ترتیب ساختار متعارف فرهنگ و تمدن های مختلف محیطی 5 قاره جهان با سیستم خاک کشاورزی و اقلیم منجر به استفاده از مدل (SMM) برای اهداف تحقیق ما شده است. در این میان از دو روش آماری مرتبط و به هم پیوسته برای دستیابی به نتایج مطلوب جهانی استفاده شده است. همچنین در این بخش از مولفه های اصلی ارزیابی فرآیند (10 جزء اصلی خاک و 730 نسخه خطی از دانشمندان معتبرترین مجلات جهان) استفاده شده است. برای تحلیل فرآیند این تحقیق از تفکر استراتژیک، Excel و SPSS استفاده شده است. با توجه به روند اثر انسان زایی بر 10 جزء از خاک های کشاورزی جهان و آشکار شدن دو اثربخشی (CPEP=47.8% و CPAR=54.2%)، تغییرات اقلیمی جهانی پدیدار شده است. در این میان اثر شناختی کم مولفه های درگیر در 5 قاره جهان توانسته 5/58 درصد تغییرات اقلیمی را به خاک های کشاورزی نسبت دهد. نتایج این پژوهش استراتژیک چند رشته‌ای که با شناسایی عوامل محرک (نقاط قوت و فرصت) و عوامل بازدارنده (ضعف‌ها و تهدیدها) در جهان همراه بود، نشان داد که تغییرات اقلیمی وابسته به انسان‌زایی است. در پایان این تلاش طاقت فرسا، 10 پیشنهاد راهبردی همراه با پارادایم عمل گرایی به جهانیان ابلاغ شد.

دکتر سید اکبر ساداتی داور همتای نشریات جهانی و نخستین پژوهشگر راهبردی در آب و خاک کشاورزی جهان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *